سیستان ورزش
آخرین خبر :
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
کد خبر: 204
تاریخ انتشار : ۴ مرداد, ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
تعداد نظرات: ۲

اخلاق و منش ورزشی


بسم الله الرحمن الرحیم در مسابقات مختلف ورزشی نه تنها جام رمضان بلکه بسیاری از مسابقات ورزشی در سطوح مختلف داخلی و خارجی گاهی رفتارهایی از برخی بازیکنان و مربیان سر می زند که در شان یک ورزشکار مومن و روزه دار نیست . در این مقاله به استناد از سخنان بزرگان دینی و مذهبی […]

بسم الله الرحمن الرحیم

در مسابقات مختلف ورزشی نه تنها جام رمضان بلکه بسیاری از مسابقات ورزشی در سطوح مختلف داخلی و خارجی گاهی رفتارهایی از برخی بازیکنان و مربیان سر می زند که در شان یک ورزشکار مومن و روزه دار نیست . در این مقاله به استناد از سخنان بزرگان دینی و مذهبی و رهبران بزرگ در مورد اخلاق و رعایت حقوق و انصاف و همچنین احترام به یکدیگر و داوران پرداخته ام ، امیدوارم مورد توجه همه ی علاقمندان به ورزش قرار گیرد.

اخلاق و منش ورزشی سیستان ورزش

اخلاق و منش ورزشی
سیستان ورزش

یک ورزشکار، علاوه بر جسم، به روح نیز باید توجه نماید؛ زیرا میان تن و روان ارتباط نزدیکی وجود دارد، بدین جهت در اسلام، تنها به تربیت و پرورش جسم توجه نشده، بلکه به موازات جسم، به روح نیز توجه شده و دستورات فراوانی در زمینۀ تربیت و تقویت آن آمده است؛ مانند: روزه، نماز، دعا و … و گرنه پرداختن به جسم به تنهایی دارای ارزش انسانی نبوده و انسان را از محدوده حیوانیت خارج نمی کند.

امام خمینی (ره) با تأکید بر این دو اصل اساسی، در دیدار با ورزشکاران می‏ گویند: «ورزشکاران، به همان صورتی که ورزش جسمی دارند، ورزش روحی هم داشته باشند. از قدیم ورزشکاران ایران، به یاد خدا و علی (ع) بوده‏ اند و این از برجستگی‏ های آنان بوده است».

ما به ورزش به عنوان عاملی برای ایجاد صفات ممتاز، روحیه فداکاری، پشتکار، مقاومت و خود انضباطی نگاه می کنیم. به باور اندیشمندان حوزه فلسفه ورزش مهم ترین و اساسی ترین هدف و نتیجه ورزش ؛ تهذیب اخلاق و توسعه اخلاقیات در جامعه است. ورزش فضایی را محیا می کند که اخلاق و منش ورزشی در خلق و خوی افراد نهادینه شود.

برخی از اصول اخلاقی که می­توانند در مدیریت اخلاق در تشکیلات به کار گرفته شوند و باید مورد توجه مدیران و مسئولین برگزاری مسابقات ورزشی قرار گیرند شامل:

۱- نرمی و ملایمت: هنگامی که پیامبران الهی در برابر افراد گمراه و مشرک، مأمور به نرمی و ملایمت می­شوند، تکلیف ما مدیران معمولی در برابر برادران و خواهران دینی امری است روشن. چگونگی برخورد مدیران و مربیان با ورزشکاران از یک سو و تعاملات اداری در درون تشکیلات ورزش از سوی دیگر می­توانند جملگی از مصادیق نوع نرمی و ملایمت ما تلقی شوند.

۲- تواضع و فروتنی: در آموزه­ های دینی اصل تواضع و فروتنی به کرات سفارش شده است. تواضع و فروتنی در برخورد با مردم و نیز اجتناب از کبر، غرور و خودخواهی نه تنها اموری است دینی بلکه در تمامی ادیان الهی و مکاتب غیرالهی عمل به آن توصیه شده است.

۳- صبر و شکیبایی: پذیرش مسئولیت­های ورزشی و پاسخ­گویی به خواسته ­های جوانان و به طور کلی مردم در طول روز البته خسته کننده خواهد بود و در این حالت داشتن صبر و حوصله و رعایت آن از جمله مهمترین اصل در مدیریت اخلاقی تلقی می­گردد.

۴- عدل و انصاف: رعایت اصل عدل و انصاف در برخورد با ارباب رجوع، علی ­الخصوص ارباب رجوع جوان، ازجمله اصول مورد قبول تمام جوامع بشری تلقی می­گردد. بسیاری از معضلات ورزش می­توانند در سایه عدل و انصاف به شکل ساده­ تر نمایان گردد که در نهایت قابل حل شدن خواهند بود.

۵- خوبی در برابر بدی: بدی­ های موجود در ورزش کشور آن گونه نیست که نتوان نسبت به آن­ها با نرمی و ملایمت پاسخ داده شود. قرآن کریم و روایات از معصومین عمل به خوبی در برابر بدی توصیه و سفارش شده است و برای مدیریت اخلاق رعایت ادب و احترام و برخورد نیک و شایسته در برابر بدی دیگران امری بایسته می­باشد.

۶-  گفتار نیکو: یکی دیگر از اصول مدیریت اخلاق در سازمان­های ورزشی تلقی می­گردد. گفتمان نیکو در بین مربیان و ورزشکاران از یک سو و از سوی دیگر ارتباطات رسانه ­ای مناسب با استفاده از فرهنگ ملایمت در این گونه گفتمان­ ها جملگی می­توانند زمینه ­های بهتری را برای ارباب جراید و مسئولین و کادر فنی فراهم نمایند.

 

و اینک ؛ برخی از وظایف و فضایل اخلاقی که یک ورزشکار باید آنها را در میادین ورزشی رعایت کند، اشاره می شود:

یک. جهاد با نفس امّاره: یعنی، مبارزه با هوا و هوس­های شیطانی که آدمی را به سوی گناه و معصیت فرا می خواند. یک ورزش کار باید – مانند هر انسان دیگری- با این هوس­های شیطانی مبارزه کرده و بر آنها غلبه کند.

در این باره احادیث زیادی از سوی معصومان (ع) وارد شده است که به برخی از آنها به عنوان نمونه اشاره می شود:

۱ – رسول اکرم (ص) فرمود: نیرومند و قهرمان کسى نیست که در کُشتى، رقیب خود را بر زمین زند، بلکه نیرومند کسى است که در موقع خشم، مالک نفس خود باشد.

۲ – رسول اکرم (ص) بر جمعیّتى گذر کرد که بین آنها مرد پر قدرت و نیرومندى بود که سنگ بزرگى را از زمین بر می­داشت و مردم آن را سنگ زورمندان یعنى وزنه قهرمانان مى‏نامیدند و همه از عمل آن ورزش کار قوى در شگفت بودند. رسول اکرم پرسید: این اجتماع براى چیست؟ مردم عمل وزنه بردارى آن قهرمان را به عرض رساندند. آن حضرت فرمود: آیا به شما بگویم قوی تر از این مرد کیست؟ قوی تر از او کسى است که به وى دشنام گویند و تحمّل نماید و بر نفس سرکش و انتقام­جوى خود غلبه  کند و بر شیطان خویش و شیطان دشنام‏گو پیروز شود.

۳ – امام علی (ع) می فرماید: هواى نفست دشمن‏ترین دشمنان تو است. کوشش کن که بر آن غالب و پیروز شوى و گرنه هلاکت خواهد کرد.

۴ – امام موسی کاظم (ع) فرمود: پیغمبر اکرم (ص) به سربازانى که از جبهۀ جنگ برگشته بودند فرمود: در گشایش و رحمت باشند مردمى که جهاد اصغر را انجام داده و جهاد اکبر به عهده آنان باقى مانده است. عرض شد یا رسول اللَّه جهاد اکبر کدام است؟ فرمود: جهاد با نفس.

دو. گذشت و بخشش: یک ورزشکار، باید دارای روحیۀ گذشت و بخشش باشد. وقتی در اوج قدرت و توانایی بوده و بر رقیب خود برتری و پیروزی یافته، بر او سخت نگیرد و در صدد انتقام جویی و صدمه زدن به حریف برنیاید. او باید عفو و گذشت را شکرانه پیروزی خویش قرار دهد.

امام علی (ع) در این زمینه می فرماید:«و خشم خود را فرو بنشان، و هنگام توانایی [از کیفر] بگذر، و در هنگام تندخویی بردبار باش، و با وجود تسلّط داشتن [از انتقام] دوری کن، تا برایت پاداش و عاقبت [نیکویی] باشد».

سه. پرهیز از تکبّر: ورزش کار، هر چند نیرومند باشد، نباید به قدرت، توان و مقاماتی که دارد مغرور شده و بر دیگران تکبّر ورزد. او باید بداند همه نیروها و توان ها، از ناحیه خداوند قادر متعال است. از این جهت است که در نماز، به هنگام به پاخاستن می گوییم: «بحول الله و قوّته أقوم و أقعد».

امام حسین (ع)، وقتی به لشکر انبوهی از دشمن حمله می برد می فرمود:«لاحول و لا قوّه الا بالله».

خداوند متعال نیز، همین مطلب را در قرآن مجید تذکر داده و می فرماید:«…أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمیعاً…»؛ تمامِ قدرت و نیرو،از آنِ خدا است.

پس دلیلی وجود ندارد که افراد نیرومند و ورزش کار به قوّت و توان خود تکبّر ورزیده و مغرور شده و خدا را از یاد ببرند، و از آن نیرو و توان خدادادی در راه های غیر صحیح استفاده نمایند.

عاقبت غرور، شکست و سقوط است، شخص مغرور و متکبّر، حریف را دست کم گرفته، احتیاط را از دست داده و در نتیجه شکست می خورد. همان طور که امام علی (ع)فرموده :«آفت انسان شجاع، ضایع کردن دوراندیشى است». و نیز: «آفت صاحب قوت و توانائى، ضعیف شمردن دشمن است».

چهار. رقابت شرافت­مندانه و جوان­مردانه: یکی از ویژگی ها در برخی از ورزش­ها «رقابت» است. در مباحث اخلاقی رقابت فرد به فرد است که اهمیت و محوریت دارد. در همین رقابت است که مهارت های جسمی و روحی، توانایی ها و هم آهنگی ها باهم جمع می شوند و موجب رشد جسمی و روحی یک ورزش کار می شود.

شکل ایده آل ورزش، این مسئله را که چه رقابتی می تواند به دوستی و رفاقت بینجامد، به خوبی به نمایش می گذارد. اگر یک ورزشکار به رقیب خود تنها به عنوان یک دوست نگاه کند و بداند که قصد تخریب او را ندارد و دشمن خود تلقی ننماید، بلکه او را مانند خود، فردی دارای توانایی ها و فضایل مشابهی ببیند، این رقابت به دوستی می انجامد و دیگر «بردن به هر قیمت»، حتی با فریب کاری، میانشان نخواهد بود.

امیدوارم ورزشکاران ما اخلاق و احترام به حریف و داور را با توجه به فرمایشات بزرگان دین سرلوحه زندگی ورزشی خود قرار دهند و همیشه موفق و پیروز باشند. انشاالله

ارادتمند شما حسینعلی کشته گر

 





انتشار یافته: ۲
  1. ای هم وطنان سیستان غم بار شده است
    عیب دگران به گردنش بار شده است
    ای هم نفسان سنگ غزل را شکنید
    خاک سیستان زمرده بیزار شده است
    مرغ چمن از بوی چمن می خواند
    ابری نبارید و زمین بی بار شده است
    این هم سحن است که درد من میداند
    این موطن رستم است چنین خوار شده است
    ای هم وطنان سراغ یاری بروید
    این درد و غم است ، کی مرده بیدار شده است؟
    ای هم نفسا ن سیستان بیمار شده است
    از رفتن مردمش بیزار شده است
    ای غم تورا امید ازادی هست
    وقتی که ببینی هامون تو نیزار شده است
    دادیا حرف دل خویش بگفت
    هرچند با دیدن یاران ! دو چشم خون بار شده است .۱۳۹۲شعر از داد خدا غفاری

  2. سلام بر شما دوست عزیز.
    شعری بسیار زیبا و جالب است. ممنون از ارسال آن برای ما.
    امیدوارم همیشه خرم و سرزنده و پایدار باشی.
    ارادتمند شما کشته گر


  • رسانه نی زار

    • بخش ورزشی
    • بخش فرهنگی
    • بخش سیاسی