سیستان ورزش
آخرین خبر :
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
کد خبر: 742
تاریخ انتشار : ۱ آبان, ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
تعداد نظرات: ۰

آزمون های آمادگی جسمانی در مدارس


آزمون های آمادگی جسمانی در مدارس ۱ – آزمون کشش از بارفیکس ۲ – آزمون دوی ۵۴۰ متر – نیمه استقامتی ۳ – آزمون دراز و نشست ۴ – آزمون انعطاف پذیری لگن خاصره روش اجرای آزمون  های مرتبط با تندرستی : آزمون کشش از بارفیکس :  این آزمون به علت ضعیف بودن دانش آموزان […]

آزمون های آمادگی جسمانی در مدارس

۱ – آزمون کشش از بارفیکس

۲ – آزمون دوی ۵۴۰ متر – نیمه استقامتی

۳ – آزمون دراز و نشست

۴ – آزمون انعطاف پذیری لگن خاصره

FC Nürnberg using the Team Beep Test software, Courtesy of Andreas Beck Athletik- und Rehatrainer

روش اجرای آزمون  های مرتبط با تندرستی :

آزمون کشش از بارفیکس :

 این آزمون به علت ضعیف بودن دانش آموزان در اجرای کشش از بارفیکس ابداع شده است . این آزمون به صورت خوابیده به پشت اجرا شده و در این حالت بخشی از وزن بدن به پاشنه پا منتقل شده و کشش از بارفیکس راحت تر از قبل قابل اجرا ست .

برای اجرای این آزمون آزمودنی به پشت زیر بارفیکس دراز می کشد به طوریکه شانه های او زیر میله بارفیکس قرار گیرد.او سپس دست های خود را با کف دست های باز به سمت بالا می آورد میله بارفیکس در سوراخ بالایی قرار می گیرد . برای مثال اگر نوک انگشتان دانش آموز به سوراخ چهارمی یا کمی بالاتر از سوراخ چهارم رسید ، میله بارفیکس در سوراخ پنجمی قرار می گیرد . سپس آزمودنی میله بارفیکس را گرفته و تنه و پاهای خود را از زمین جدا می کند . در این حالت فقط پاشنه های او را زمین تماس دارد و بدن در ناحیه زانو ها و لگن نباید خم شود بلکه به صورت مستقیم و موازی زمین قرار می گیرد . او سپس کشش از بارفیکس را انجام می دهد . موقع کشش چانه باید به بالای یک طناب یا کش که ۳ سوراخ پائین تر از میله بسته شده است برسد و در این حالت یک کشش محسوب می شود . آزمودنی تا آنجا که در توان دارد، آزمون را تکرار می کند و تعداد تکرارها به حساب رکورد او گذاشته می شود .

خطاها و مقررات :

۱- آزمودنی نباید زانوها یا تنه خود را خم کند .   ۲- بدن باید کاملاً کشیده باشد وموقع حرکت به سمت پایین نباید باسن زمین را لمس کند .

۳- موقع پایین آمدن آرنج ها باید به حالت کشیده درآید و سپس کشش از بارفیکس شروع شود.

دوی ۵۴۰ متر :

هدف: اندازه گیری کارایی دستگاه قلبی-عروقی- تنفسی

      (این آزمون در اصل دوی یک مایل یا ۱۶۰۹ متر است ولی به علت مشکلات اجرایی در مدارس ،به جای آن از دوی ۵۴۰ متر استفاده شد.)

Team Beep Test Software

 این آزمون دور زمین والیبال قابل اجرا است بدین صورت که چهار صندلی در چهار گوشه زمین والیبال قرار می دهید و آزمودنی ۱۰ دور باید بدود. در پایان ۱۰ دور رکورد او به دقیقه و ثانیه محاسبه می شود.

لازم به یادآوری است که محل قرار گرفتن صندلی ها یک متر داخل زمین والیبال در چهار گوشه زمین است و آزمودنی ها یا دانش آموزان در موقع دور زدن از روی خطوط چهار گوش رد خواهند شد.

 

آزمون دراز و نشست :

هدف: ارزشیابی قدرت واستقامت عضلات شکم

       دراین آزمون  دستها به جای قلاب شدن در پشت گردن، بر روی سینه ها قرار می گیرند.طرز قرار گرفتن دستها بر روی سینه ها بدین صورت است که کف دستها به صورت ضربدری روی سینه راست و چپ قرار می گیرد.دست راست روی سینه چپ و دست چپ روی سینه راست قرار می گیرد. خطا های آزمون مانند آزمون قبلی است و در این آزمون دست ها نباید از شانه ها جدا شود و آرنج ها موقع نشست ، زانو ها یا ران را لمس می کند . در صورت جدا شدن دست از شانه آن تکرار شمارش  نمی شود .

آزمون انعطاف پذیری لگن خاصره ( کشش دستها به طرف جلو در حالت نشسته و پاها صاف جلو )

هدف: ارزشیابی انعطاف پذیری کمر وقسمت پشت ران ها

 برای اجرای این آزمون آزمودنی بر روی زمین می نشیند و کف پاهای جفت شده خود را به جعبه انعطاف پذیری، نیمکت یاجعبه ای که روی زمین قراردارد می چسباند. نفر دیگر از خم شدن زانوهای آزمودنی جلوگیری می کند دستها باید روی یکدیگر قرار گیرند ویا در امتداد یکدیگر باشند و ملاک انگشت میانی است. فاصله بین لبه جعبه با نوک انگشتان میانی به سانتی متر رکورد فرد محسوب می شود.

  خطاهای آزمون :

۱-  در هنگام اجرا زانوها نباید خم باشد .                  ۲- در هنگام اجرا نباید بدن و بالا تنه را تاب داد بلکه باید به آرامی دستها را جلو برده و در یک لحظه که دستها به حالت بی حرکت درآمد داور باید رکورد را ثبت کند . قبل از اجرای آزمون باید نرمشهای کششی انجام شود .و بدن کاملا گرم و آماده انجام تست باشد.        ولی …

ولی با اینهمه بسیاری از مربیان و اولیاء و بخصوص خود دانش آموزان بسیار در ارتباط به نحوه ی نمره دهی به دانش آموزان گله مند هستند و البته حق هم دارند تستهایی که در سالهای بسیار دور از دانش آموزانی که از لحاظ جسمانی در وضعیت نرمال و خوب بوده اند گرفته شده و در نرم به خصوصیات فردی آنها هیچ توجه ای نشده است و چاقی و لاغری ، قد کوتاه و قد بلند ، ناراحتی های جسمانی و …… منظور نگردیده است. آیا به راستی این نرم ها برای دانش آموزان فعلی قابل تعریف و اجراست؟ با این زمان اندکی که برای زنگ ورزش در نظر گرفته شده و در پایه سوم دبیرستان که به کل زنگ ورزش حذف شده . با ۴۵ دقیقه نه به نرمش درست و حسابی میرسیم نه به بازی و فعالیت ورزشی ، چه برسد به اینکه تست امتحانی با آنها کار شود و …. . خلاصه دانش آموزان ما برای گرفتن نمره از تستها تلاش بسیار زیادی می کنند که البته در این بین بسیاری از آنها دچار آسیب های شدید جسمانی می شوند که برخی از آنها در روز های بعد از امتحان قادر به حضور در مدرسه نمی شوند و اغلب دچار گرفتگی شدید عضلات درقسمتهای کمر ، لگن و گردن و شکم می شوند. دانش آموزی که تمام فکر خودش و خانواده اش درس خواندن است و رفت و آمد آن با سرویس مدرسه است کی بجز ساعت ورزش مدرسه وقت برای تمرین و آماده سازی بدنش دارد که آن را هم از ۹۰ دقیقه به ۴۵ دقیقه میرسانیم و آن وقت توقع جامعه ای پویا و فعال داریم . از مسئولین برنامه ریز توقع بیش از این داریم که بیشتر به فکر سلامتی جسمی و روحی دانش آموزان باشند . از همه همکاران محترم و دانش آموزان عزیز تقاضا می شود در ارتباط با این موضوع مطلبی و صحبتی اگه دارند به صورت نظر و یا ایمیل به آدرس : hossein.keshtegar@gmail.com برای ما بفرستند تا مشکلات موجود در این مورد بیشتر بررسی شود . منتظر نظرات و پیشنهاد های شما عزیزان هستیم. البته در فرصتی دیگر پس از ارسال نظرات شما عزیزان این بحث را ادامه خواهم داد.  در مجتمع منصور ( غیر دولتی ) شهرستان زابل پنج سالی است که زنگ ورزش ما به صورت آموزش اختصاصی رشته های ورزشی در هر پایه می باشد که بسیار مورد استقبال دانش آموزان و اولیا قرار گرفته است .

 

حسینعلی کشته گر دبیر ورزش و تربیت بدنی شهرستان زابل






  • رسانه نی زار

    • بخش ورزشی
    • بخش فرهنگی
    • بخش سیاسی